Nieuwe uitgave

to be all ways to be

Redactie, geplaatst op 10 juli 2015

herman de vries cover
herman de vries (zonder hoofdletters) won dit jaar de pitch voor deelname aan de Biënnale van Venetië 2015. Voor Nederlandse kunstenaars is een tentoonstelling in het Nederlandse paviljoen in de Guardini van Venetië een kroon op het werk, dit eerbewijs krijgt de vries na een werkzaamheid van ruim zestig jaar.  De als bioloog opgeleide de vries heeft sinds het begin van zijn loopbaan als beeldend kunstenaar werk gemaakt dat geïnspireerd is op de natuur, in deze weerspiegelt de keuze van de Mondriaanstichting de huidige maatschappelijke aandacht die er voor ecologie in de breedste zin van het woord is.

De wetenschappelijke achtergrond van herman de vries (Alkmaar 1931) komt onder andere tot uitdrukking in zijn voorliefde voor archivering, beschrijving en systematische verzamelingen. In de grootste zaal van het Nederlandse door Gerrit Rietveld gebouwde paviljoen in de Guardini toont de vries zijn collectie van aardkleuren die hij op zijn reizen heeft verzameld; op steeds hetzelfde formaat papier heeft hij aarde uit verschillende continenten als pigmenten uitgewreven. Maar ‘ecologisch’ zijn in zekere ook de van menselijke aanwezigheid getuigende vondsten die de vries voor deze tentoonstelling in de lagune van Venetië heeft verzameld; verpakkingsmateriaal, een halve schoenzool, stukjes touw, houtskool en resten van voedingsmiddelen.

Uit zijn werken met tekst blijkt steeds zijn pleidooi voor bewustzijn in het hier en nu. Ook de titel van zijn tentoonstelling – to be always to be – is daar een uitdrukking van. Het is een boeiende vraag  of de vries’ filosofische en levensbeschouwelijke instelling – hij viert dit jaar naar eigen zeggen zijn 60 jarig jubileum als hasj roker – de internationale receptie van zijn werk heeft bevorderd dan wel heeft gefrustreerd. Richard Long, Robert Smithson en Hamish Fulton zijn de grote namen van de zogenaamde Land Art, het is te hopen dat met deze tentoonstelling herman de vries in de canon wordt opgenomen

Het werk dat de vries op de Biënnale laat zien is het uitgangpunt voor het boek – to be always to be – dat bij uitgeverij Valiz is verschenen. Naast de uitstekend gereproduceerde kunstwerken is de weergave van een gesprek van de vries met Jean Hubert Martin de kern van het boek. Martin was de curator van de roemruchte tentoonstelling Magiciens de la Terre in 1989, deze expositie waar werken van hedendaagse gevestigde kunstenaars uit het westen getoond werden naast werken van kunstenaars uit de niet-westerse wereld, wordt algemeen beschouwd als een herijking van de hedendaagse kunst. Daarnaast maakte hij onder andere intrigerende tentoonstellingen over het gebruik van altaren en voorouderschedels in culturen wereldwijd. De andere tekstbijdragen in de catalogus zijn van Colin Huizing en Cees de Boer. Deze kenners van zijn werk zijn degenen die de vries succesvol bij de Mondriaanstichting hebben gepitcht.

herman_de_vries_door_Robin_de_Puy_Large-11

Foto: Robin de Puy